Klimmen is gezond! (2)

Het menselijk lichaam is een prachtig voorbeeld van een buitengewoon complex geheel aan verschillende systemen die wanneer wij gezond zijn, samen functioneren als een goed geoliede machine. Ons lichaam is onder andere opgebouwd uit het skelet, spieren, pezen, zenuwen, organen en nog vele andere weefsels.
Het 'wondermineraal'

Magnesium; het ‘wondermineraal’

Ook vinden er in het menselijk lichaam een heleboel bio-chemische processen plaats. In ruim 300 van deze processen, speelt magnesium een vitale rol. Het speelt bijvoorbeeld een belangrijke rol in de energievoorziening van de cellen en het zorgt voor de elektrische geleiding in ons zenuwstelsel. Ook speelt het een rol bij het reguleren van ons hartritme, de bloeddruk, de verbetering van ons immuunsysteem en zorgt het voor de ontspanning van onze spieren, maar ook van onze hersenen. Het is dus een onmisbaar mineraal in onze voeding.

Uit studies is gebleken dat de meeste mensen kampen met een tekort aan magnesium. Gevolgen van een magnesium tekort zijn zeer verschillend en zeker indrukwekkend te noemen. Het kan namelijk leiden tot verstijfde, verkrampte en verharde spieren, gespannen zenuwen, uitputtingsverschijnselen en chronische vermoeidheid, hoofdpijn, menstruatieklachten, slaapstoornissen en depressies om er een paar te noemen.

Tekorten kunnen natuurlijk aangevuld worden op verschillende manieren. Je kunt om te beginnen een magnesiumtekort aanvullen met een magnesiumsupplement. Maar dit wondermineraal zit ook in een heleboel voedingsmiddelen, zoals bijvoorbeeld cacao, spinazie, pompoenpitten, bonen, granen en bepaalde vissoorten.

Je kunt natuurlijk ook gaan klimmen! Magnesium wordt namelijk ook veelvuldig in de klimsport gebruikt. In de eerste plaats wordt het gebruikt om zweet te absorberen, zodat een klimmer stroevere handen krijgt en zo een betere grip heeft. Ook helpt het om het bloeden van kleine wondjes sneller te stoppen, die opgelopen kunnen worden tijdens het klimmen op scherpe rotsen. Magnesium is niet meer weg te denken uit de klimsport. Toch gebruiken veel klimmers magnesium ook als psychologische steun, waardoor er in de Nederlandse klimhallen vaak veel magnesium in de lucht zit.

Duidelijk zichtbaar bij gebruik van een flitser

Magnesium; duidelijk zichtbaar bij gebruik van een flitser

Alhoewel de eerste twee manieren om een magnesiumtekort aan te vullen veruit het meeste zullen opleveren, zal de laatst genoemde manier de leukste zijn. Het inademen van magnesium zal ongetwijfeld niet dezelfde resultaten hebben als het slikken van voedingssupplementen of het eten van voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium, maar het klimmen zelf zal al bijdragen aan een gezondere leefstijl.

Dus als je gezonder wilt gaan leven, meldt je dan aan voor een proefles bij klimvereniging Friends and Nuts! En adem dan eens lekker diep in bij je bezoek aan onze klimhal.